woensdag 4 april 2018

GRN krijgt 'een standje' van de buschauffeur en stortbui over Bussum: 't regent, 't regent en hagelt keihard + bliksem en donder; het is lente in NL



Toch fijn dat GRN 'halverwege de heuvel woont' en het water keurig wegstroomt...





Zo kennen we Nederland weer; regen, regen en hagel op je kop... lang leve de lente!


Het regent, het regent en hagelt best wel hard. GRN was net op tijd binnen, voordat het noodweer over Bussum trok en deze stortbui met bliksem en dus ook donder los-barstte... de jas was net begonnen met doorlekken en ook de broek was nat maar met een droge joggingbroek, warme trui en kopje thee vindt GRN dat getik op de ruiten best gezellig. 'Goed voor de plantjes en bomen', zei de buurvrouw en gelijk heeft ze; wij smelten toch niet van (een beetje) regen en/ of hagel?

Met de intercity vanuit Amsterdam naar Hilversum en dan met de stoptrein weer terug naar Bussum-Zuid is niet helemaal zoals de NS dat graag ziet, maar vandaag werd aldus gereisd en even 20 minuten ongestoord gedommeld. Bij de HEMA werden nieuwe ord-ners/ insteekhoezen gehaald en nog wat andere zaken geregeld. Op de terugweg bleek de bus eerder te gaan dan de trein en werd aldus plaatsgenomen in bus 107 naar Huizen via het MediaPark. Die gaat vrijwel parallel aan het spoor en sneller in Bussum Zuid; prima optie dus.

Zo gezegd, zo gedaan. Kort voordat we in Bussum waren, ter hoogte van de watertoren maar nog voor het stoplicht stond GRN reeds op, hengelde zich met rugzak op naar het middengedeelte (hij zat achterin) en checkte alvast uit, hield zich met 1 hand aan de stang(en) vast. 'Alles goed toch', zou je zeggen... dat dacht deze GRN ook totdat de buschauffeur door de omroepinstallatie riep;

  • 'die mijnheer die net uitcheckte, verzocht om naar voren te komen'!


Huh? Okee, geen probleem... wat is er beste, bus-chauffeur? Wat bleek; hij maakte bezwaar dat GRN '150 meter voor de bushalte was gaan staan en reeds uitcheckte'... hij had moeten blijven zitten tot de bus bij de halte stil zou staan en dan pas uitchecken! Dit in verband met de veiligheid want 'wat gebeurt er als ik toch plotseling moet remmen?'

  • Okee. 'U heeft gelijk, mijnheer, dan vlieg ik (mogelijk, alhoewel altijd een stang werd vastgehouden) door de bus,' was het antwoord van GRN.


We raakten in - een vriendelijk - gesprek verwikkeld en de chauffeur was 'blij dat zijn standje werd aangenomen'... zo simpel kan het zijn! 'Tja, mijnheer de bus rijdt echter stapvoets - omdat er om dit tijdstip altijd een file 'Bussum in' staat - en GRN betaalt wel altijd voor de (bus/ trein-) rit!'

GRN kon het echter niet laten om... 'van de schrik bekomen' een sneertje terug te ge-ven: 'je mag toch ook niet spreken met de bestuurder tijdens de rit'? En dat werd be-grepen; hij moest lachen en 'het ijs gebroken'... werd het toch nog gezellig!

Verteld werd over de vele 'stoere mannen met dure joggingpakken' die voor inchecken dan doorlopen en achter direct weer uitchecken en dan 'gewoon' = zonder dat de bus-chauffeur daar iets van zegt, gaan zitten. GRN handelde 'te goeder trouw' en denkt niet dat hij door die 150 meter (veel dichter bij de volgende dan de vorige halte) een hoger bedrag afgeschreven zou krijgen... maar inderdaad; 'in principe heeft u gelijk en de volgende keer zal ik netjes blijven zitten!'

Als wij met school op kamp gaan of een uitstapje maken en er wordt met de bus ge-reisd dan controleert deze GRN ook - 'heel vervelend? better safe than sorry! - altijd of de leerlingen wel hun buikgordel dragen en -omhouden... al vond/ vindt GRN dat in de beschreven situatie wel 'een beetje overdreven' maar ach. In plaats van ruzie te maken met de chauffeur werd een babbeltje gemaakt en heeft GRN weer een mooi verhaal voor de leerlingen:


'He jongens, GRN kreeg een standje in de bus...

Hahaha meester, vertel... wat is er gebeurd?

Toen GRN uitstapte was het nog droog maar halverwege het park begon bovenstaande ellende...


  • Nederland oh Nederland, is regen... regen op je kop!







Hoe motiveer je VMBO-leerlingen voor het - echt belangrijke - vak Wiskunde?


Na de rapportvergadering op donderdag voor Pasen had deze volhardend vader, recht-zoekend burger, tevens docent drs. E.M. Groenendijk MSc. - net als u, hoop ik! - een lang weekend waarin... ook heerlijk lang werd geslapen!

Aan alles komt echter een einde dus werd het deze week weer tijd voor de arbeidsplicht. Mijn taak: het bijbrengen van wat wiskunde en economie aan de basis- en kaderleerlingen (2e/ 3e klassen) op de VMBO-school in Amsterdam waar GRN werkt.

Helaas... de wiskunde-resultaten zijn voor een bepaalde 2e klas kader -jullie weten zelf wel dat de meester het over jullie heeft - niet erg goed...

  • slecht zelfs en dat moet veranderen, maar hoe?


Toen GRN zelf leerling was, moest je 'gemiddeld voldoende/ 5,5' staan om te slagen en met compensatiepunten kon je bijvoorbeeld een '5' (-0,5) met een '7' (=0,5) goedma-ken. Die tijd is inmiddels voorbij, beste ouders/ leerlingen!

  • Voor de kernvakken 'Nederlands, Engels en ja, hoera: Wiskunde' geldt dat die tenminste '5,5' gescoord moeten worden... geen compensatie dus!

En dat blijkt voor veel van mijn VMBO-leerlingen een flinke uitdaging, om het netjes te zeggen.


GRN geeft al 16 jaar - meestal met veel plezier - les maar vindt het moeilijk om die klas 'te motiveren' en tot daad-werkelijk maken van sommetjes en leren van formules aan te zetten.

Aan een dood - ? nee, toch... GRN ziet veel levendige leelingen! - paard kun je wel gaan trekken maar dan staat 'ie nog niet op...

een beetje 'intrinsieke motivatie' mag van alle leerlingen verwacht worden, aldus deze meester!

Dit 'als je tenminste meer dan die 4,55 euro bruto (16 jaar) via het uitzendbureau wilt gaan verdienen (8 euro nog iets met 18 jaar)?!' Of nog dui-delijker gezegd:



Dan krijg je slechts deelcertificaten voor die vakken die wel voldoende werden gescoord en dien je dat ene vak dat je niet haalde - bijvoorbeeld wiskunde - alsnog te gaan (in)-halen om verder te kunnen.

  • Op tijd komen met je boek/ schrift/ pen en rekenmachine/ geodriehoek, in de les opletten, altijd je huiswerk maken en vragen stellen...

is dus echt in je eigen (toekomst-)belang!


  • 'Je doet het niet voor je ouders; je doet het niet voor mij maar... je doet het voor jezelf!






Om het tij te keren, was deze docent in de afgelopen periode dan ook... 'offensief Groenendijk' gestart: veel huiswerk, veel toetsen en als je kletst/ te druk, vervelend bent dan vlieg je d'r uit met een groene kaart (naar opvanglokaal en melding aan de mentor/ ouders etc.). Dat hielp een beetje maar niet echt en is ook niet de wijze waar-op GRN graag lesgeeft dus werd in het paasweekend - naast het corrigeren/ becijferen van toetsen - nagedacht over een nieuw strijdplan:

  • ipv. door te gaan met H8... maken we een 'pas op de plaats'.



Want: H7, over oppervlakte en inhoud van ruimte-figuren, werd door dermate (te) veel leerlingen 'on-voldoende' gescoord dat GRN niet-tevreden is. We beginnen dus weer opnieuw vanaf paragraaf 7.1 + 7.2 = SO, dan 7.3 + 7.4 = SO enzovoorts. Aan het handje meegenomen en...

  • net zo lang oefenen totdat iedereen het kan!


Aldus op positieve wijze besproken met betreffende klas - na de leerlingen eerst hun onvoldoende cijfer afzonderlijk te noemen en 'met een tekening' uitgelegd te hebben dat inzet en resultaat vaak direct met elkaar verbonden is/ in directe correlatie staat (leer je veel = hoog cijfer, leer je weinig = laag cijfer). 

Of het gaat helpen? Bij veel leerlingen heeft GRN hoop, bij sommige minder. We gaan het zien; GRN geeft jullie altijd een tweede kans. De voldoendes die er ook waren... 'mogen of meedoen en cijfer verhogen of zelfstandig naar H8/ ander vak doen als je maar nuttig bezig bent'. 


  • 'Je kunt iedereen - soms zelfs GRN als 'ie dat spiekbriefje toch niet merkte ondanks goed controleren - oplichten behalve... jezelf!


Enne: jullie weten het: GRN hoopt dat je ouder(s) veel van je houden, ik vind jullie nog wel aardig maar...

...helaas de rest van de wereld heeft (meestal) 'schijt aan je'. Sorry, maar het is niet anders.

Die komen je geen baan thuisbezorgen of je een zak met geld brengen... daar moet je zelf wat/ veel voor doen! Hard leren, is een goede strategie aldus GRN.




  • uw delen wordt uiteraard (weer) gewaardeerd; mijn dank daarvoor!


    No justice, no peace! Stop diep-triest PAS-familiedrama NU...!

    Bussum, drs. E.M. Groenendijk MSc./ PapaErik - school’meester’
    Luctor et emergo - in het belang van de kinderen en Vrouwe Justitia