woensdag 4 juli 2018

'Wiskunde is mijn lievelingsvak en alle docenten zijn fantastisch!', hoor je niet vaak. Jammer... zonder '1 + 1 = 2', maak je het jezelf juist moeilijk!!



d.d. 10-06-2012: Thijs Fransen - wiskunde filmpje



Druk druk druk en nog eens druk met de laatste loodjes voor zomer'vakantie'-2018:


En zo kort voor de zomervakantie - nog 2 weken - heeft deze vol-hardend vader, recht-zoekend burger en tevens docent; drs. E.M. Groenendijk MSc. - gewoon PapaErik - het altijd heel erg druk.

Met het bijwonen van 'onzinnige? vergaderingen' zoals bijvoor-beeld gisteren waar alle docenten - na de normale lesdag - om 15:30 nog bijna 1,5 uur werden getrakteerd op 'n op zich goede, maar totaal overbodige presentatie over de nieuwe privacywet-geving. Allemaal bekend, oud nieuws maar toch...

...de directeur was weer eens 'in da house' en 'dus' kwamen alle docenten 'braaf' opdagen. Het viel zelfs de interne gastspreker op dat wij er 'zo geinteresseerd' = totaal afgemat, uitzagen...

...alleen de grote baas glunderde van de 'geslaagde middag'; aan de = zijn formele verplichting werd (weer) voldaan.

  • Maar of die presentatie nu echt 'in het belang van de leerlingen' was?


Ook met nakijken van 'stapels toetsen' is meester GRN druk druk druk en helaas even wat minder tijd om 'voor de site te werken'. Eerst het werk, dan de meiden... helaas.

Aan een vader in de goot/ zonder thuis in Bussum om naar terug te komen, hebben mijn allerliefste dochters namelijk niets.

Maar reken dat GRN ieder uur van de 'zomervakantie' zal gebruiken om 'aandacht te genereren = actie te voeren' en mijn Lina, Jördis en Imke weer terug te vinden en in de armen te kunnen sluiten...

   ...zoals dat hoort en zij meer dan ooit nodig hebben.

  • Dikke kusknuf, lieve meiden. Houd vol; alles komt goed!





Wiskunde is inderdaad een 'moeilijk' = echt vak waarvoor je je best moet doen!


'Ondanks het mooie weer', poogt meester GRN de leerlingen te overtuigen om 'toch te gaan leren...

en 'de sommetjes van het hoofdstuk waarvoor jij onvoldoende had, opnieuw te maken voor het PW-2e keer en die telt alleen mee als het hoger is dan je gemiddelde'.

GRN biedt de kans om toch nog wat recht te zetten =


  • toch 'n voldoende te krijgen, voor wiskunde.

Maar dat blijkt voor velen - helaas - te veel gevraagd. Er zijn te veel afleidingen - die domme mobieltjes, gierende hormonen en drukke mensen op straat/ klas - om echt goed te kunnen studeren... erg jammer.


   'Hoe kan het dat ik voor alle vakken een vol-
    doende heb, alleen voor wiskunde niet',
    meester?

Daarmee suggererende dat het 'de schuld van de meester' is dat diegene - op dit moment - geen voldoende voor wiskunde op zijn/ haar eindlijst staat.


'Nou, dat komt omdat wiskunde een echt vak is, waar je wat voor moet doen, waar je moet oefenen om het te snappen en voldoende rekensnelheid te kunnen ontwikkelen.

  • Simpel toch? Net als: 1 + 1 = 2.






Dus: als je nu eens begint met recht op je stoel te gaan zitten ipv. tegen de verwar-ming te leunen; sla je wiskundeboek niet alleen 'open' maar poog/ maak ook echt de sommen (ja, eerst
de theorie lezen met de voorbeeldopgave) en steek je vinger op als je het niet snapt, dan komt GRN je helpen!'.

  • Maar; zelf niets doenGRN 'moet het jou leren'...

zo gaat dat niet. Begrijpelijk dat je het dan niet snapt, 1 + 1 = 2...

En niet alleen bij wiskunde; eigen inzet is voorwaarde tot succes. GRN kan het al en wil het jou best uitleggen, maar dan ben jij die het werk doet en tenminste de som probeert.

  • GRN doet niet aan 'wiskunde-snoepjes' want... dan haal je het vereiste niveau niet = geen diploma, begrepen? Goed zo en dan nu 'aan het werk'!


'Zou dat niet eens het geval kunnen zijn in plaats van te suggereren dat jouw docent 'slecht les geeft en niet wil uitleggen'? Onzin!

GRN denkt dat zijn zienwijze/ 'berekening'...

de juiste is en weet dat zelfs 100% zeker. Net zoals je tegenwoordig een 5,5 moet halen voor Nederlands, Engels en jouw 'lievelingsvak Wiskunde'!

Een schrale troost: GRN begon met een 5,0 op zijn rapport voor VWO-wiskunde en nam de uitdaging van zijn toenmalige mentor 'ik denk niet dat jij een 7 op je eindrapport haalt' aan en haalde die zeven komma nul... naief in de truuk getrapt of 'goed gedaan'? Het maakt niet uit, als je het maar doet/ toen deed en later wel 'negens en tienen' scoorde.

  • 'Je best doen', dat is wat GRN vraagt en ook altijd hulp aanbiedt.


Maar 'aan een dood paard gaan trekken, daar past meester GRN inderdaad voor'. Het is geen 'GRN-show waar jij als leerling onderuit gezakt verwacht de nodige 'wiskunde-kennis als snoepjes' te kunnen consumeren zodat je alles direct snapt. Neen, helaas. Die snoepjes bestaan niet en als, dan zijn ze vast erg slecht voor de tanden dus... zelf is de leerling, GRN helpt. Wiskunde is een echt vak dat je op VMBO-niveau best met voldoende kunt afsluiten (op 'n enkele wiskunde-analfabeet na) maar dat vereist inderdaad 'leren, oefenen en vragen' van jouw kant.


Met nu niets/ te weinig doen, zul je het niet alleen op school maar ook in de maatschappij niet redden, al-thans zonder te kunnen rekenen, maak je het jezelf enorm moeilijk en is de kans een stuk groter dat je 'later als je groot bent', besodemieterd wordt.

  • Wil je een goede baan? Leer dan nu... en blijf bij-leren = vragen stellen, altijd!

Laat dat nu precies de reden zijn waarom GRN - alle wiskunde-docenten? - zo 'erg vervelend doet (/-n)' = je achter je broek aanzit! En natuurlijk om later mijn AOW te financieren, net zoals GRN dat voor de nu 'niet meer hoeven werkenden' doet...






Wordt vervolgd...


Uw delen wordt gewaardeerd;
daarvoor mijn oprechte dank!


No justiceno peace Luctor et emergo
Stop diep-triest PAS-familiedrama NU...!

Bussum, drs. E.M. Groenendijk MSc./ PapaErik
In het belang van de kinderen en Vrouwe Justitia!